De nieuwe ABT R8 GTR – maximale motorsport-performance voor op de weg

Zijn voorganger leverde al het bewijs van de grote competentie van 's werelds grootste tuner van wagens uit het Volkswagenconcern – en ook de nieuwe ABT R8 GTR is een droomwagen die maximale motorsportervaring op het asfalt tovert. Alleen al het lezen van de prestatiegegevens van de met ABT POWER verbeterde supersporter is indrukwekkend: 620 pk (456 kW) putten de abten uit de V10-motor. In vergelijking daarmee komt de standaard Audi R8 'slechts' op 525 pk (386 kW). De topsnelheid van de ABT R8 GTR ligt bij 325 km/h, vanuit stilstand bereikt de streetracer de 100 km/h in 3,2 seconden. De sprint tot 200 km/h legt de snelste R8 af in maar 9,9 seconden – dat is de klasse waarin de ware winnaars zitten.

Deze indrukwekkende performance wordt mogelijk door de ingenieurskunst uit de Allgäu. Samen met de developers van de ABT racesportafdeling heeft men gelet op gewichtsbesparing en een optimale verdeling van de kilo's. Zo passen alle aangebouwde delen niet alleen qua design perfect bij de R8 GTR – in vergelijking met de standaard versie weegt de racer van ABT Sportsline ruim 100 kilo minder. De voornaamste reden daarvoor is dat alle componenten zijn gemaakt van hoogwaardig, belastbaar en extreem licht carbon. Of dat nou de front- of achterskirt betreft, de achtervleugel, achterklep of motorkap – alles wordt gemaakt van CFRP. Zelfs de buitenspiegels, de deurbekledingen en de rand op de carrosserie, waar rijwind de carrosserie 'loslaat', zijn van carbon, want ABT ontwierp een tot in de puntjes perfecte sportwagen. Zo is bijvoorbeeld ook de frontplaat verstelbaar, bijvoorbeeld voor een professionele inzet van de R8 GTR op de Nordschleife of op de Hockenheimring.

"De wagen verenigt al onze ervaring van enkele decennia in de premium-motorsport", aldus Hans-Jürgen Abt, CEO van ABT Sportsline. De competentie schuilt daadwerkelijk in elk detail: van het keramische remsysteem tot het in hoogte verstelbare sportchassis met de instelbare schokdempers tot aan de wielen herken je aan alles het handschrift uit Kempten. De 'highend-onderneming uit traditie' heeft voor de R8 GTR het nieuwe gesmede wiel van het type ER-F ingezet. Ook hier speelt de gewichtsbesparing een beslissende rol. Minimale ongeveerde massa is vooral bij sportief gebruik bepalend – en daarmee scoort de ER-F, die op de R8 GTR in 9 x 19 inch (vooras) resp. 11 x 19 inch (achteras) gemonteerd wordt. Uiteraard draait de atleet op hogesnelheidsbanden waarmee de topsnelheid ook kan worden bereikt.

Ook binnenin en bij het instapgedeelte getuigt de ABT R8 GTR van zelfbewustzijn en goede smaak: het interieur is gemaakt van zwart-rood alcantara, subtiele racingstrepen decoreren de kuipstoelen. Een rolkooi en 4-punts-veiligheidsgordels behoren net zo tot de uitrusting als het even extravagante als handige sportstuur, dat door een materiaalmix van alcantara en carbon en door een led-schakeldisplay in het oog springt. Tenslotte zijn met de ABT R8 GTR extreem snelle rondetijden mogelijk – en dat kan alleen  wanneer geen handeling te veel nodig is. Prestatie en uitrusting maken hem tot een droomwagen, zonder compromissen en toch geschikt voor dagelijks gebruik. Meer ABT is momenteel niet denkbaar.

boxfetish.net
extremeclip.net
scathd.com